Maria i Bibelen og Koranen
Fortellerteater der den bibelske Maria møter den koranske
Mehda Zolfaqari og Anne Berit Evang forteller om den modige Maria, Jesu mor, som er så sentral både i kristendom og islam. Solfrid Molland vever historiene sammen med sanger og musikk hentet fra Midtøsten og fra norsk musikktradisjon.
Gjennom historien har kvinner ofte blitt ekskludert fra å tolke religiøse tekster og fortellinger. Religion har også blitt brukt til å fremme krig og konflikt, og i dag opplever vi igjen økende polarisering og fremmedfrykt. Kan fortellingen om Maria, Jesu mor, bidra til dialog og til å fremme likestilling og forståelse over religiøse skillelinjer?
I denne forestillingen utforsker vi disse spørsmålene. Fra hvert vårt ståsted formidler vi historien om Maria, denne unge jenta som levde for mer enn to tusen år siden, og fortsatt inspirerer mennesker i dag. Etter forestillingen åpnes det for samtale og spørsmål med utgangspunkt i forestillingen:
Samtalen
Bruk av religiøse fortellinger i dialogarbeid – det er så mye fokus på det som skiller oss, men religioner har ofte også mye felles. Hva er likheter og forskjeller mellom den bibelske og den koranske Maria dere nettopp hørte?
Identitet: Kan Maria være et forbilde for unge kvinner i dag? I så fall hvordan?
Flukt: I begge fortellingene hører vi om en Maria som måtte flykte. Det er ulike grunner til dette i de to tradisjonene. I den muslimske tradisjonen handler det om at hun ventet barn utenfor ekteskap, og Maria risikerte å bli brent på bålet for å ha brakt skam. I den bibelske tradisjonen er det mer den politiske situasjonen, og profetiene om at det skulle bli født en ny konge, som gjorde at alle jødiske guttebarn var truet. Kjenner dere til situasjoner hvor mennesker måtte flykte på grunn av brudd på sosiale normer? Hva tenker dere om flyktningsituasjonen i dag?
Kropp, seksualitet - graviditet utenfor ekteskap – hva slags forventninger har dine omgivelser til deg? Hvordan hadde det vært for deg hvis du ble gravid utenfor ekteskap? I den bibelske versjonen får vi vite om Josef som til slutt aksepterte at Maria hadde blitt gravid. Hvordan hadde du reagert hvis du fikk vite at f.eks. din søster/venninne har blitt gravid utenfor ekteskap?
Adgang til religiøse rom og maktposisjoner: I den koranske versjonen får vi høre om Maria som trosser forbudet, og går inni det hellige templet der kvinner ikke hadde adgang. Hvordan er det i ditt trossamfunn? Har menn og kvinner lik adgang til de hellige rommene og til religiøse lederstillinger? Er det et problem at det i mange trossamfunn er skjeve maktstrukturer, særlig knyttet til kjønn? Hva slags tiltak må eventuelt til for å forandre på dette?
Religion, kvinnesyn og menneskerettigheter: Ofte blir religioner knyttet til kvinneundertrykkelse. Å adlyde Gud blir i mange religiøse tolkninger knyttet til å adlyde mannen og underkaste seg patriarkatet. Mange sekulære feminister mener derfor at for å kunne være feminist må man ta avstand fra religion. Men går det an å snu trenden å tenke annerledes? Er det mulig å tolke religiøse tekster og fortellinger fra et feministisk og humanistisk perspektiv?
Utøverne
Anne Berit Evang er ansatt som prest i Den norske kirke, i Grorud menighet. Hun brenner for å legge til rette for møteplasser på tvers av kulturell og religiøs bakgrunn og å formidle hellige fortellinger til nye generasjoner på nye måter. Anne Berit har utstrakt erfaring innen dialogarbeid bla fra religionsdialog i Groruddalen, hvor hun samarbeider med flere lokale religiøse organisasjoner om ulike dialogtiltak. I tillegg til teologistudiene er hun utdannet muntlig forteller fra Høgskolen i Oslo, og har tatt kurs i å tilrettelegge for dialog i ulike sammenhenger. Hun har vikariert ved Kirkelig dialogsenter og har et bredt kontaktnettverk innenfor dialogarbeid. Hun er en engasjert kirkepolitiker og sitter i Oslo bispedømmeråd, Kirkemøtet og Kirkerådet. Hun har tidligere vært ansatt i Ungdomsredaksjonen i NRK og ved Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.
Solfrid Molland er sanger, pianist og komponist. Hun har utgitt album med fredssanger i samarbeid med Johan Galtung og utgitt tre album ved Kirkelig Kulturverksted med sigøynermusikk og egne komposisjoner inspirert av kirker og katedraler i Europa. Solfrid opptrådte i flere år med jødisk og arabisk musikk sammen med Mariam Segal. Hun er utdannet klassisk pianist ved Østlandets Musikkonservatorium, og har Storfag i musikk fra Universitetet i Oslo. Hun ble tildelt Oslo Bys Kunstnerpris i 2015 og fikk Statens arbeidsstipend i 2017 for å fordype seg i jødisk og arabisk folkemusikk.
Mehda Zolfaqari er profesjonell historieforteller og medlem av Fortellerhuset, Norges eldste muntlige fortellergruppe. Hun er født i Iran, vokste opp i Oslo og har studert i Australia og i Norge. Mehda speiler religiøse og mytiske fortellinger mot personlige opplevelser og dagsaktuelle tema. Hun har vært opptatt av å se på koranske fortellinger fra et feministisk og humanistisk perspektiv og har også brukt fortellinger i interreligiøs dialog. Mehda har blant annet opptrådt i Tyskland, Libanon, Danmark, England og for D.K.H Kronprins Haakon. Gjennom Den kulturelle skolesekken har hun turnert på skoler landet rundt.
m./ Anne Berit Evang (bibelforteller), Mehda Zolfaqari (Koranforteller) og Solfrid Molland (musikk). Kjersti Haugen (regi). Lengde: 65 min, ekskludert samtale. Produksjonsår: 2019. Pris: fra kr 18 700. Alder: fra 13 år, anbefales for voksne. Støttet av Kulturdepartementet.